De herligheder der følger med graviditeten, vi ikke snakker om!

Theresa på 26 år som oprindelig er fra Færøerne (FO) men nu bor i Danmark (DK), med sin søn Arek og hendes forlovede Emil, som hun venter lillebror med, med termin juni ’17. Theresa er uddannet sygeplejerske og har sit eget Mama T hjørne her på MamaWise hvor hun skriver om alt mellem himmel og jord, erfaring som mor, forlovede, gravid, sygeplejerske, veninde og alle de andre roller, og så er ALLE velkomne til at skrive til mig på MamaWiseMamaT@gmail.com, komme med spørgsmål og forslag til emner der skal tages op.

Her skriver Theresa om en af de herligheder der følger med for mange, når de er gravide.


Som de fleste gravide kvinder har erfaret, er det ikke helt uden bekostning for ens krop, at lave et lille menneske.

Man oplever som gravid mange glæder, som fx at mærke babyen sparke og rulle rundt inde i maven. Der bliver delt historier om hvor fantastiskt det er at være gravid, ens hår bliver sundt og skinnende og vokser hurtigt, folk taler om at en kommende mor har et særlig ”glow” og hvor smuk en rund mave man får. MEN jeg er lidt fornærmet over, at få mennesker fortæller om ”bagsiden” af medaljen. Bagsiden indeholdende kvalme, træthed, humørsvingninger, ømme bryster, strækmærker, karsprængninger og forstoppelse. Hvorfor er vi så dårlige til at fortælle hinanden om de knapt så charmerende sider af graviditeten?

Jeg gider det ikke, og derfor vil jeg i dag genere jer med et opslag om det at være gravid og gaven forstoppelse. De fleste råd der bliver givet i oplægget, kan også bruges af ikke-gravide;)

Hvorfor er gravide særligt udsat for forstoppelse, i forhold til ikke gravide? 

Vores afføringsmønster at afhængigt af at tarmbevægelserne, på fagsprog kaldet peristaltikken. Vi har ikke kontrol over vores tarmbevægelser. Tarmen arbejder spontant og i forskelligt tempo igennem døgnet. Selve afføringsmønsteret, altså hvor ofte en person har afføring i løbet af et døgn, er meget forskelligt fra person til person. Nogle har afføring dagligt, mens andre kan gå 1-2 dage uden at komme på toilettet og uden at mærke nogle gener af det.

Der er mange aspekter der spiller ind, når man som gravid, bliver forstoppet:

Pladsmangel. Ja! I læste rigtigt, pladsmangel. I takt med at babyen vokser og livmoderen derfor det samme, er der mindre og mindre plads til de øvrige organer. Pladsmanglen medfører at tarmene kan blive skubbet både ud til siderne og op ad i maven, hvilket medfører at tarmbevægelserne bliver langsommere.

Motion spiller en stor rolle for tarmbevægelserne. Er man inaktiv, arbejder tarmen værre og langsommere, hvilket kan give forstoppelse. Mange gravide ændrer motions vaner under graviditeten og imod slutningen af graviditeten. I takt med at maven vokser oplever mange kvinder at de bliver mere og mere besværede ved fysisk aktivitet, hvilket fører til inaktivitet og derved også i mange tilfælde forstoppelse.

Kost: De første uger af graviditeten oplever mange kvinder at være meget plagede af kvalme, hvilket medfører ændrede madvaner. Det handler simpelthen om at spise et eller andet som forbliver i maven og ikke forøger kvalmefornemmelsen. Efter uge 12 anbefaler sundhedsstyrrelsen gravide tage jern tabletter som supplement til kosten, for at forebygge for lav blodprocent hos moderen. Jern tabletter har den skønne bivirkning af de ofte giver forstoppelse.

Konklusionen er, at mindre og mindre i maven til tarmene, mindre motion og forkert kost, sammen med indtagelse af jern tabletter, i mange tilfælde giver forstoppelse. Men hvad kan du som gravid gøre for at forebygge og komme af med forstoppelse? Mit bud kommer her:

For at opretholde gode tarmbevægelser, er det vigtig at spise fiberholdig mad, suppleret med rigelig mængder vand. Fibrene binder væsken, som giver blødere afføring, hvilken igen gør at afføringen passerer hurtigere og nemmere igennem tarmene. Knækbrød, rugbrød med kerner, æbler, kiwi og havregrød er nogle eksempler på fiberholdig mad.

Hvis man ikke har sat sig ind i de forskellige madvarer indhold, kan en hurtig googlesøgning hjælpe. Google fx: ”fiberrig kost.”

Derudover anbefales der at tage en snak med egen læge eller egen jordemorder, og høre om man evt. Kan tage jerntabletter hver anden dag, eller holde pause i nogle dage, for at få gang i maven igen. HUSK at dette ALTID skal gøres i samråd med egen læge eller jordemorder!!!!

God tid og korrekt siddestilling:

Oplever man at være forstoppet, er det vigtigt at man giver sig god tid når man kan mærke trangen melder sig. Derudover er det vigtigt at man sidder rigtigt på toilettet. Vores toiletter er lavet sådan at man sidder med benene i 90 graders vinkel, men ser man må menneskets anatomi, er dette på ingen måde en hensigtsmæssig måde at sidde på. Når man sidder oprejst på toilettet på denne måden, medfører det at vores puborectal muskelslynge forhindrer at afføringen kan glide nemt og let ud. I stedet kræver stillingen at man skal presse for at komme af med afføringen. At presse sådan, kan medføre stort ubehag, og kan endvidere medføre til at man får hæmorider.

Den korrekte siddestilling på toilettet, er at nærmest sidde på hug. Så anskaf en skammel til benen (evt to toiletruller under hver fod, eller hvad man nu har i nærheden) og giv dig god tid.

En anden måde at komme af med forstoppelse er indtagelse af afføringsmidler. Vigtig er dog at man kun opstart indtagelse af afføringsmidler i samråd med egen læge. Ulempen er, at de typisk er vanedannende for tarmen, da tarmen vænner sig til at den ikke selv skal gøre så meget arbejde for at for at komme af med afføringen.

Forkert siddestilling:

Inspiration til korrekt siddestilling:

Billeder lånt fra: http://www.whydontyoutrythis.com/2015/09/the-correct-way-of-sitting-on-toilet-youve-been-doing-it-wrong-your-whole-life.html

You Might Also Like