”Det giver bare så meget på hjertekontoen” – mødre taler om sundhed

”Det giver bare så meget på hjertekontoen” – mødre taler om sundhed

– Et interview skrevet af Kristina Hobbs


 

Til artikel

Vi sidder på stuegulvet og snakker, Ida Lykke Bang og jeg. Om hvad sundhed er for hende. Jeg har sammen med min datter Ava på 7 måneder sat hende i stævne for, at få nogle gode råd på bordet om sundhed for mor og barn. Ida har både i kraft af sin kandidatuddannelse i idræt, sit arbejde med at skabe et træningscenter for familier, og sit liv som hjemmegående med to børn en hel masse erfaring med at være sund, når man er mor.

En sund mor-krop

Vi ved jo alle sammen, at man skal holde sig sund og rask. Hvis man som mor døjer med skrantende helbred, bryder fanden jo løs i de fleste hjem – måltiderne sejler, idrætstøj og forældremøder glemmes, vasketøjskurven bugner og den lokale take-away har kronede dage. Derudover byder man som forælder til et lille barn sin krop en hel masse nye udfordringer. Sørger man for at holde sig sund, så går det hele lidt lettere. Men faktisk kan det siges meget mere simpelt ifølge Ida: ”Man er simpelthen nødt til at være sund, hvis man gerne vil have, at børnene er sunde”. Og sunde børn – det er vi vist enige om er et fint mål at have. Sundhedsstyrelsen har lige udgivet anbefalinger til fysisk aktivitet for børn mellem 0-6 år, og det er første gang, at der er lavet officielle anvisninger for så små børn. De skal tumle, lege og røre sig langt mere, end de almindeligvis gør i danske famlier. Læs anbefalingerne LIGE HER. Men hvordan, Mor?

Vær en god rollemodel

Sundhed handler om mange ting for Ida. Signalværdien i at gøre sundhed, træffe sunde valg sammen med børnene kommer hurtigt på banen. Hun fortæller om ikke bare stikke dem en gulerod i stedet for fredagsslik, og så æde 2 plader Marabou, når de sover. Signalværdien i børn og voksne lever på samme, sunde måde er for Ida noget af det allervigtigste i at være sund. Dermed bliver vores samtale hurtigt en samtale om at være sund sammen med sine børn. Hun mener ikke, at der skal skelnes mellem sundhed for mor og sundhed for barn : ”Vi skal være gode rollemodeller. I forhold til kost, så spiser børnene spiser det, vi voksne spiser. Vi spiser alle sammen det samme. Mit indtag af søde sager er begrænset. Lidt mørk chokolade eller lidt slik, men så er det et par stykker. Ikke mere, end hvad børnene må få”.

Grib chancen for at røre jer sammen

Samme holdning om at være sunde sammen har Ida, når det kommer til en anden og lige så vigtig del af at være sund, nemlig fysisk aktivitet:

”Man skal indtænke muligheder for at røre sig i hverdagens aktiviteter. I morges tog vi et aktivt valg og cyklede til skole i stedet for at tage bilen. Jeg tænker dagligt på at få fysisk aktivitet ind i hverdagen, alt afhængigt af, hvad vi skal den dag. Det er også sundhed for mig, at Silke får frisk luft og får brugt kroppen, inden hun skal ind og sidde i skolen. Man bliver nødt til at vise den sundhed, så hvis de ikke kan cykle endnu, så sidder de bagpå og ser, at man synes, at det er dejligt at røre sig, og at man bruger tiden på det.”

Giv ikke dårlig samvittighed, nyd det søde.

At gøre børnene bevidste om sundhed er noget, Ida tænker på allerede fra morgenstunden: ” Børnene må få havregryn med frugt på eller skyr. De må også få rosiner på i weekenden. Jeg prøver at opdrage dem til, at de som voksne kan vælge frit, men de skal kende konsekvenserne af deres valg. Vi snakker meget om, hvad der er godt for kroppen, og hvad der er godt at spise. Når du putter noget ind i munden, hvad sker der så med det – hvorfor spiser vi alle de her grønsager og nødder? Vi taler ikke rigtig om det der med, hvad der er sundt, og hvad der er usundt. Jeg vil ikke have, at de tager noget chokolade, og så får de det dårligt over det – det skal handle om, hvad der er godt for dem, hvad de får det godt af at spise. Ikke det der dårlig samvittighed. Det duer ikke. Vi lærer dem en standart, og så gør vi undtagelser. Det er en hyggestund, at de får noget sødt.”

Sundhed tager tid, men er det hele værd

For Ida er sundhed som forælder noget, der skal prioriteres. Hun er godt klar over, at det tager tid, og nogle gange kan være svært at passe ind i en travl hverdag. Hun forsøger selv at bruge den tid, det tager – for gevinsten er så stor:

”Sundhed er også relationen mellem mor og barn – det der med at cykle til skole, fx – man er sammen på en anden måde. Det der kvarters tid på cykel sammen, tid til at snakke. Man får oplevelser sammen, mærker vejret, mærker årstiden. Det er fantastisk – sådan tænker jeg også sundhed. Det giver nærvær, og så er det sjovt!”

Når jeg skal træne for min egen skyld, er det uden børn

Løsningen for mange mødre, der gerne vil tilbage i form efter barslen, er enten at få barnet passet, mens de træner intenst, eller have barnet med, mens de træner på egne præmisser, fx med en løbevogn på løbeturen eller på cykel ved siden af. Ida kender godt til trangen til at træne på voksenmanér. Hun elsker at træne uden børnene. ”Det er den måde, jeg renser mit hoved, fuldt knald på i en time i et crossfit center. Det prioriterer jeg, det er vigtigt for mig som person at komme ud og krudte af. Jeg bliver en bedre mor. Man skal ikke tænke, at man får det samme ud af det, som når børnene er med. Hvis ideen er, at JEG skal træne, så bliver jeg skør af at have børnene med. ”

Men det er ligeså vigtigt for hende at komme udenfor og være fysisk aktiv sammen med børnene. ”Aktive oplevelser er godt for alle. Det er trivsel. Hvis tiden ikke er til både aktivitet sammen med børn og alene, så prioriterer jeg klart at gå en tur i skoven med børnene og hoppe i bladbunker end at tage ned og træne alene.”

Skru på de små knapper og hav det sjovt

For folk (som mig) uden Idas uddannelsesmæssige baggrund kan det måske være svært at finde på måde at røre sig på sammen med børnene. Hvordan skal vi leve op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger?

Men det er såmænd ikke så svært, siger hun: ”Det handler om at skrue på de små knapper. Med små ting kan man sagtens blive mere sund. Lidt mere aktivitet er altid bedre. Det behøver ikke være et stort projekt med alt muligt udstyr. Bare brug tid på det fremfor at bruge tid på alt muligt andet. Gå en tur og se, hvad I finder at tale om! Følg børnenes interesser, hvad får de øje på? Følg efter dem i klatrestativet! Det er guld værd at tage sig tid. Brug transporttid til at være aktive sammen. Få de der gode snakke sammen. Lav baner derhjemme i stuen. Brug bare tæpper og skamler til en forhindringsbane. Spil ballonbadminton – børn kan ikke se en ballon uden at smide den op i luften. I familiefitnesscenteret ”Little Big Gym”n i Holte, hvor jeg er ansat, arbejder vi netop med at lave alle mulige forskellige og sjove fysiske aktiviteter. Vi udvider begreberne.”

Men er sådan en krudt-mor som Ida da aldrig for flad til at være aktiv? ”Jeg kender godt den der med at være heeelt flad kl 20. Man skal afsted, inden man får sat sig ned!”.

Ida har følgende konkrete tips til dig, der gerne vil være mere sund:

1:Vær fysisk aktiv sammen med dit barn

2: Spis økologisk, spis grønsager, spis ingen hurtige kulhydrater, spis sunde fedtstoffer

3: Find små måder at putte mere fysisk aktivitet ind i hverdagen på

4: Vær et godt forbillede for din barn – det gør dig sund. Spis det samme som barnet og vis dem, at du bruger tid på at være fysisk aktiv

5: Indret dit hjem til hop, til dans, til kravl – på møbler, på gulve, på trapper, i træer og på plænen.

6: Giv dig selv et par år efter en fødsel, før du virkelig giver den gas med træning alene. Indtil da handler det om nærvær, trivsel og tid – vær sund sammen med dit barn.

7: Prøv som forsøg i en uge kun at have det legetøj fremme, der opfordrer til fysisk aktivitet. Leg med børnene og opdag, at det er sjovt og giver sved på panden.


Hvis I bor i nærheden af Holte, kan vi anbefale jer at kigge forbi Little Big Gym, der er et helt nyt sted, hvor børn og forældre træner, leger og lærer sammen. I kan se mere på deres hjemmeside littlebiggym.dk eller på deres Facebookside.



 

 

You Might Also Like

  • Mama tip: Bikini Body Mommy – den perfekte træning til den travle mor
    2. februar 2016 at 14:06

    […] ”Det giver bare så meget på hjertekontoen” – mødre taler om sundhed Posted in Tips og gode råd Tagged bikini body mommy, fit mor, hjemme træning, i form efter fødslen, mamatip, mamawise, mamawise.dk, mamawisedk, mor bikini krop, mor i form, mor og træning, nem træning, sund mor, træn hjemme, træning […]