Mamatip: Yoga i graviditeten kan give en bedre fødsel

Her kan I læse om hvorfor den nybagte mor, Anne, varmt vil anbefale graviditetsyoga til alle. For hende betød det bl.a, at hun følte større kontrol over sin egen fødsel.


Jeg måtte under min graviditet sande, at mit aktivitetsniveau faldt i takt med graviditetens fremadskriden. Jeg gad simpelthen ikke noget som helst, selvom jeg før havde været en ret aktiv løber (1-3 gange i ugen), kunne jeg knapt nok få mig rejst fra sofaen for at gå en tur. Graviditetsyoga tiltalte mig ret meget, men hvordan jeg kom i tanke om det, kan jeg ikke huske. Jeg har før gået til pilates, så tænkte at yoga, det kunne jeg nok godt lide. Desuden var det ret tiltalende, at det var fast om onsdagen i 7 uger, da det så var nemmere at komme afsted, istedet for at udskyde, samtidigt med at det var tidsbegrænset. 

Jeg er en ret nærig jyde, så da jeg så at det kostede 595,- for 7 gange, skulle jeg lige sluge en kamel. Men jeg kom langt om længe frem til, at det simpelthen var en god investering i mig selv og min krop – også fordi jeg ligesom stod over for min krops hidtil største præstation! Og ja så hører en gravid også fra alle, “at man jo stadigvæk skal være aktiv, da det er sundt for dig og baby”.

Da jeg mødte op første gang, var det med sommerfugle i maven, for det var jo helt nyt og med nye mennesker – og jeg gad bare ikke at føle mig fjollet i en krop, som forandrede sig konstant. Heldigvis var der jo kun søde mennesker til stede i samme situation + en meget sød yogalærer, som var uddannet pædagog og arbejdede inden for det psykiatriske felt.

12650498_10153221521241331_500301244_n

En ting som jeg under fødslen satte ENORMT stor pris på (og dette kan ikke understreges nok) var den vejrtrækningen samt mentale opmærksomhed omkring en selv og vejrtrækningen, som jeg lærte til yoga! Selvom jeg virkelig skulle kvæle et fnis de første to gange vi blev instrueret i at “mærke os selv”, så virker det fandme.
Ikke nok med at man virkelig kan styre veen med sin vejrtrækning, slapper man også af på en fantastisk måde, når veen er ovre.

Man er med til de stillinger man kan, og bliver konstant opfordret til at lytte til sin krops begrænsninger og evner (også guld værd under fødslen). Du bliver nemlig bedre til at lytte til din krop og lade vejrtrækningen hjælpe dig igennem smerten – for ja, der er også trælse øvelser i yoga, som gør at du kan styre smerten.

En ting jeg altid vil huske er: Den fantastiske vejrtrækning og at når man er afslappet i kæber og panden, så er du afslappet over resten af kroppen – og tro mig, du får brug for at slappe af mellem veerne! Yoga hjalp mig med at komme bedre i kontakt med min krop og mig selv. Jeg bruger stadigvæk vejrtrækningen, når jeg bliver stresset eller utilpas på anden vis. Det er nogle af de bedste penge, som jeg nogensinde har brugt på mig selv.

Nåja, så stod jeg på hænder for første gang i mit liv, da jeg var omkring 35 uger henne – yoga er fantastisk

 

You Might Also Like

  • Mødrenes 10 bedste råd til en god fødsel
    31. januar 2016 at 12:36

    […] Vejrtrækningen giver bedre veer, smertehåndtering og følelsen af kontrol over fødslen. Graviditets yoga eller fødselsforberedelse med fokus på vejrtrækningen kan varmt anbefales. Bed eventuelt din […]