5 gode råd til at starte i 0. Klasse

Ferien er godt igang, og på den anden side venter der sig for nogle børn og forældre, noget af en milepæl.
Nemlig første skoledag.

Mamawise har bedt mig komme med nogle råd til, hvad man skal have styr på, overveje og tænke på, når ens guldklump starter i 0. Klasse.
Jeg er uddannet lærer og har arbejdet som 0. Klasselærer.

Først og fremmest- så tillykke med at du nu har et skolebarn. Det er stort! - og måske også lidt skræmmende, at tænke på at det nu er tiden, hvor en helt anden hverdag, end børnehave, starter for ens barn.
En anderledes hverdag, fordi man nu ikke længere bare kan tage en spontan fridag, man skal komme til kl 8 hver dag, ens barn skal vænne sig til at der bliver stillet lidt større og andre krav til tålmodighed, hvor længe man kan sidde stille, koncentration osv.
Børn er heldigvis meget omstillingsparate, så der går ikke længe inden de har helt styr på det.

Mit første råd handler faktisk lidt om det- om at omstille sig og om at forventningsafstemme.
Vi har en tendens til at hype første skole dag rigtig meget. Vi taler helt vildt meget om hvor spændende det er, hvor mange nye venner de får, alt det de skal lære, hvor store de nu er.
Det gør at nogle børn, kommer i skole med så store forventninger, at de bliver slemt skuffede, når de ikke lærer at læse første dag, når det måske bliver lidt for hårdt eller kedeligt, eller når det hele minder lidt for meget om det de kender fra børnehave eller førskole. Det kan for nogle børn godt give en periode hvor de er triste over den nye hverdag.
Så hjælp jeres barn ved at tale realistisk om skolen- ja det er spændende, men prøv at lade være at gøre det til noget helt vildt og nærmest eventyrligt. Tal om hvad de kan forvente, hvad skolen og læreren forventer af dem, hvilke ting der går igen fra børnehave og førskole, hvad man typisk laver i løbet af en dag.

Derudover så er det åbenlyse råd, at i skal have tjek på taske og penalhus. De skal være fyldt med de ting barnet får brug for. Men når i vælger de her ting, så hjælp jeres barn, ved at vælge ting de selv kan bruge og åbne mv. Her tænker jeg fx på at vælge en taske, som de selv kan åbne og lukke igen og som ikke er for tung, en blyantspidser de selv kan bruge, en madpakke de selv kan få låget af og på, sko de selv kan få af og på...Gør det hele så nemt og overskueligt, som muligt. Jo mere selvhjulpent barnet er, jo mere hjælper i både jeres barn og læreren til en let og god hverdag.

Mit tredje råd handler om madpakken. Vi forældre vil så gerne gøre det godt og lækkert for vores barn at spise madpakken. Vi husker måske selv den kedelige klapsammen og det rynkede æble fra vores barndom.
Men jeg oplever nogle gange, at forældrenes gode intentioner, gør at madpakkerne bliver for komplicerede.
Børnene har ca. en halv time til at spise, og hvis de først skal pakke 5 pakker med små hapsere op, pille et æg, åbne en youghurt osv., før de er parate til at spise, så når de typisk ikke at spise ret meget, før dem omkring er ved at være færdige og begynder at gå ud, eller der bliver mere uro, og koncentrationen om maden ryger. Og så skal alle de her pakker og låg pakkes sammen igen, hvilket og så tager meget tid for et barn på den alder. Og vupti- så gik frikvarteret og de nåede hverken at spise- eller lege for den sags skyld.
Dette er selvfølgelig sat på spidsen. Tænk over at madpakker godt både kan være lækre, men også enkle. Det kan godt være det er udfordrende i starten at finde på, hvis de ikke skal have en helt masse forskellige små hapsere med. Men jo mere simpelt, jo bedre. Noget man hurtigt kan pakke ud, noget man kan have i hånden og evt. tage med ud, noget der ikke kræver en masse forberedelse eller hjælp fra en voksen inden man kan gå i gang med at spise. Så sikrer man at ens barn får noget i maven, og dermed har energi til at klare dagen. For skal de vælge mellem at kunne nå at spise, og kunne nå at komme ud, så vælger langt de fleste altså at komme ud og lege.

Overskriften for mit fjerde råd er afsked. For nogle børn er afsked med mor eller far rigtig svært, og det kender man måske allerede fra børnehaven. Nogle gange vender dette lidt tilbage når de starter i 0. Klasse, fordi det hele er nyt og fordi de ikke er helt trygge ved situationen endnu. Det kan være enormt hårdt for både barnet og for forældrene. Men vid, at så snart i er ude af døren er det som regel ovre. Derfor er det også vigtigt at i IKKE trækker afskeden i langdrag. Det gør vi indimellem i den bedste hensigt, for at vores barn ikke skal føle dig alene og blive endnu mere ked af det. Men det har rigtig tit den modsatte effekt. Jo længere tid mor eller far bliver hængende, jo længere tid har barnet til at tænke på, at lige om lidt går de, og hvad så?
Derfor er det for jeres barns skyld en god ide, hvis i relativt hurtigt kan vænne jer til at sige farvel i garderoben. Eller hvis i kan nøjes med at følge ind på pladsen, og evt sætte dem i gang med at tegne. Forsøg at undgå at vente for længe. Og hav overskud- virk glad og positiv. Sig farvel og hav en god dag- og gå! Vær ikke bange for at være lidt fjollede og selvironiske, hvis det fx. Hjælper at få jeres barn til at grine, imens i går ud af døren. I en lang periode har jeg fx. Fløjet som en fugl eller galoperet som en hest, når jeg afleverer min dreng i børnehave. Han har nemlig pt. Meget svært ved afsked. Men det hele bliver lidt lettere hvis man griner, fordi mor er skør.

Så er vi kommet til mit sidste råd. Og på mange måder det vigtigste. Vi ønsker alle for vores barn at det kommer i en god og harmonisk klasse, hvor alle har det godt, man passer på hinanden, leger med alle, hvor alle er accepteret og hvor ingen føler sig uden for eller bliver mobbet.
Langt hen af vejen er det faktisk noget, vi som forældre kan påvirke og har stor indflydelse på. Det tror man måske ikke, og det tænker man måske ikke på.
Vores børn kopierer først og fremmest vores adfærd, men derudover så hører, ser, mærker og fornemmer de også meget mere, end vi er klar over og bevidste om.
Derfor er det så essentielt, at vi forældre husker ikke at tale dårligt om andre børn, forældre, familier eller om læreren i vores barns påhør. For de stemninger kopierer barnet så nemt og hurtigt, og hvis det har mærket, at der er en mor eller far ikke bryder sig om, så smitter det af på barnets relation til den person.
Så støt jeres barn i at alle i klassen og skolen er lige gode og søde, at alle har en plads, at når nogen har det svært eller gør noget forkert eller træls i klassen, så er der måske en grund til det. Lad være at blive de forældre der gør et andet barn til syndebuk for uro eller problemer i klassen. Og tal meget gerne om dette emne i jeres forældregruppe, så i står sammen om at skabe den bedste ramme for jeres børns hverdag og skolegang.
I det program der hedder “fri for mobberi”, har man lavet en undersøgelse der viser, at langt det meste mobberi starter hjemme hos forældrene. Det er jo tankevækkende.

Her til slut vil jeg bare ønske god første skoledag til alle ungerne- og ikke mindst til jer forældre. Det ER en kæmpe stor dag for alle.
Kærlig hilsen Stine