Meditation med de mindste

Vores børn bliver født ind i en verden af “skynd dig”, fyldt med travle forældre, mål som skal opnås, lektier som skal laves, ting som læres og i det hele taget et samfund som er præget af konkurrence og tempo. Vi tænker måske ikke over, hvilken effekt dette har på vores børn, men når vi hele tiden har så travlt med alting, så har det unægteligt indvirkning på vores børn, deres indre selv og deres humør.

Forskning på området viser, at børn som har meditation og mindfulness med sig, er bedre til at fokusere, udvise respekt, selvkontrol og empati. Derudover er børn som mediterer, mindre stressede, mindre hyperaktive og mindre deprimerede.

At meditere med dine børn er måske en af de vigtigste redskaber, som du kan give dem med på livets vej. Når vi formidler meditation i et sprog som børnene kan forstå, så giver vi dem på samme tid værktøjer som kan hjælpe dem med at stå i mod den verden af stress og travlhed som vi voksne lever i. Meditation er med til, at give børnene muligheden for at bekæmpe negative tanker, opbygge selvtillid, skabe fokus og det giver en indre balance som vil hjælpe dem med at behandle både sig selv og andre med omtanke og medfølelse. Meditation er en gave, som de kan tage med sig hele livet. I kan gøre meditation til noget som I har sammen, og dermed bliver det også noget som knytter jer mere til hinanden - noget som vi i mange familier også kan have brug for, i denne teknologiske tidsalder.

20180825_065052.jpg

Jeg giver dig her et forslag til en meditation som du kan guide dine børn igennem. Sørg for at der er tid til sessionen, at der er ro omkring jer og at der er en god stemning. Hvis der er fuld knald på energien, så kan det være en god ide at få energien ud af kroppen før I mediterer, det kan f.eks. gøres via dans. Sæt noget musik på med gang i den, og dans så tosset I kan, måske i 5 eller 10 minutter. Når kroppen er lidt træt og noget af det overskydende energi er sluppet løs, så bliver det lettere, og i nogle tilfælde mere givende, at meditere.

Mediterende afslapningsøvelse

Øvelsen er skøn for børn, men også for voksne, om man bøvler med søvnproblemer, er stresset, urolig eller bare trænger til at finde ro. Med en blid og rolig stemme, skal du guide børnene igennem:

Læg dig ned og luk dine øjne. Du kan bruge puder, dyner og tæpper, så det bliver behageligt og
hyggeligt.
Tag et par dybe vejrtrækninger, helt ned i maven.
Før al din opmærksomhed ned til din højre fod, og mærk efter hvordan den føles. Spænd i hele din højre fod, næsten som skulle du lave en knytnæve med foden og alle dine tæer. Spænd og klem sammen så meget du kan. Hold denne spænding i to vejrtrækninger.
Giv så slip på al spændingen. Slap fuldstændig af i foden, og mærk hvordan al spændingen forsvinder.
Tag en dyb vejrtrækning.
Nu skal I videre til næste fod, hvor du bruger samme teknik som den højre.
Bevæg dig langsomt igennem hele kroppen, hvor hver eneste del bliver spændt op efterfulgt af en total afslapning og ro i kropsdelen. Tag en dyb vejrtrækning mellem hver eneste kropsdel.

Du kan følge denne progression:

Højre fod, venstre fod
Højre ankel og læg. Venstre ankel og læg.
Højre knæ. Venstre knæ.
Højre lår. Venstre lår.
Hele foden og benet.
Hofte.
Bagdel.
Mave.
Hele torso og nederste del af kroppen.
Brystet og hjertet
Højre arm. Venstre arm.
Højre hånd. Venstre hånd.
Skuldre.
Nakke.
Ansigt.
Hele kroppen på én gang. Gør dette to gange.

Når du har guidet børnene gennem meditationen, så lad dem være i afslapningen nogle minutter.
Du kan opfordre til, at de holder fokus på vejrtrækningen. Måske kan du sætte lidt roligt musik på.

Brug denne mediation til at hjælpe dit barn med at opbygge mere balance, ro og selvbevidsthed.
Jeg er sikker på, at I hurtigt vil opdage, at hele jeres familie kan få fordel af dette.