Kvinde, elsk din krop!

Jeg er fitnessinstruktør, certificeret indenfor de funktionelle discipliner, som betyder, at mine hold tager udgangspunkt i den daglige brug af kroppen. Bikinifitness, stram mave, og tonede overame har aldrig været guleroden på mine hold. Ikke desto mindre så har det altid fyldt meget hos deltagerne på mine hold, ligesom jeg tror, at det fylder meget hos mange mennesker - og ikke mindst mødre, hvis krop netop har været igennem den vildeste tur og måske slet ikke ligner sig selv længere. Jeg har mødt mange nybagte mødre i min tid i fitnessbranchen, og hørt mange højlydte suk omkring kroppens udseende efter fødslen. 

Inden jeg blev gravid løb jeg nogle gange om ugen, jeg løftede tunge vægte, og der kunne næsten gå sport i, hvor mange hold jeg kunne nå at deltage i på en uge. Nuvel, jeg arbejder som instruktør, så træning er jo egentlig en meget naturlig del af mit liv. Og meget, mere, mest er bedre - og tungere, tungest er sjovest. Men jeg ville ikke risikere noget under min graviditet, heller ikke selvom de siger, at du stort set kan foretage det samme, som du hidtil har gjort. Jeg tror i øvrigt heller ikke, at jeg ville kunne holde til det. Så jeg skar kraftigt ned på min træning, og blev efterhånden mere dus med, at træne kortere tid af gangen, men så til gengæld at være mere effektiv. Udover at skære lidt ned i mine ambitioner, så begyndte jeg også at deltage mere aktivt på hold, som var udenfor mine vante rammer. Jeg begyndte at forelske mig mere i yoga, dans og mindfulness.

Og nu står jeg så her, på den anden side af min graviditet, og jeg er ved at få gang i kroppen igen. Men det at være tvunget til at skære lidt ned på ambitionerne og vægtskiverne, oveni at være blevet mor - og nu at have en krop som har helt andre formål end at være et udseende - har fået mig til at reflektere en helt masse omkring træning, bevægelse og krop. 

Min hypotese er, at vi mødre bruger alt for meget tid på at dunke os selv i hovedet over vores skønne kroppe, som i øvrigt lige har skabt et mirakel. Og, på baggrund af det bruger vi så alt for meget unødvendig tid i fitnesscentret på at forsøge at lave den om. Jeg er (selvfølgelig) ikke imod fitnesscentre. Men jeg mener ikke, at du skal bruge 2-3 timer dernede, hvor du i øvrigt går glip af uigenkaldelig tid med din familie, på at forsøge at opbygge, nedbryde, genskabe, forvandle eller hvad du nu tænker dig, en krop som helt sikkert allerede ser skøn ud. Jeg mener heller ikke, at du skal bruge dine børns første leveår på at løbe livet af dig selv for at forbrænde 5 kilo, som iøvrigt kun er dig selv som lægger mærke til. 

DSC_6816.JPG

Jeg vil gerne, at vi kan ændre diskursen omkring træning og i stedet gøre træning, fitness, bevægelse og sundhed (måske især for mødre, hvis kroppe virkelig har og skal udholde lidt af hvert) til noget som handler om, at du skal være sund, i ordets sande forståelse! At dine led er stærke, at din ryg og dine knæ kan holde til at kravle, hoppe, danse og lege, og at du har det godt helt dybt inde i din krop.
Mit mantra til at opnå dette er kvalitet frem for kvantitet. Det handler ikke om, at du når at være på 5 hold i løbet af ugen, i stedet handler det om, at det ene hold som du når, der sparker du r**. Det handler ikke om, at kunne lave 500 burpees, men at de 5 burpess som du nåede mens den lille tog en lur, de gav dig energi og at blodomløbet kom i gang. Det handler ikke om, at du skal presse din krop til at løbe et halvmaraton, men at de 3-4 kilometer som du nåede inden resten af huset stod op, gav dig glæde, frihed og røde kinder.

Meget, mere, mest er ikke et godt udgangspunkt når det handler om træning, for grænsen mellem der hvor du opbygger din krop og hvor du nedbryder den, er enormt fin, og det er altså sjovere at blive gammel, hvis ryggen, knæene, nakken og skuldrene kan følge med. 

Herhjemme er ambitionerne også skruet en hel del ned, men glæden over bevægelse og træningen er stadig den samme. Jeg har gjort det til en del af legen herhjemme, at få lidt bevægelse ind i hverdagen med den lille. En planke-tabata, hvor han kan blive kysset på maven i pauserne, eller brystpres, hvor han er vægtstang. På den måde får vi lavet 3-5 minutters træning engang imellem, og vi har det begge sjovt med det. En gang imellem er der hul i hverdagen til, at jeg kan smutte på et hold i fitnesscentret og med et par uger mellemrum er der også overskud til en løbetur. Og det er fint på den måde.

Men, der er selvfølgelig to grene af den her filosofi, begge skal integreres før det hele kan have effekt. Én ting er at ændre vores opfattelse af, hvad god, sund og effektiv træning i virkeligheden indebærer - det tror jeg er den nemme del. Den anden del er, at vi skal ændre vores opfattelse af. hvordan vores krop må, skal, bør og kan se ud. Virkeligheden er ret simpel. Du må, skal, bør og kan se ud præcis som du har lyst til. En bikinikrop er en krop i en bikini. Din træning, og din kost for den sags skyld, bør derfor ikke handle om “at skulle se ud” - men om, at du  skal have det godt. 

Årh, hvor lyder det hele åndsvagt enkelt når man skriver det ned sådan her, og siger “Kvinde, elsk din krop”. Men, for fanden altså, vi skal til at elske vores kroppe meget mere - og være gode ved dem, for de har givet os det smukkeste, bedste og dejligste her i livet; vores børn! og for deres skyld skal vi være sunde indeni og udenpå, og vi skal vise dem, at man skal elske sig selv præcis som man er.